Bacardi Añejo Cuatro 4 éves

Bacardi Añejo Cuatro © Rumnagykövet (Várszegi Sándor)

Egyszerűen hangzik tisztességes kóstolót írni a világ legismertebb és második legtöbbet értékesített rum márkájáról, mégsem könnyű eset a Bacardi Añejo Cuatro. Valószínűleg mindenki hallott már a Bacardiról, aki valamennyire is ismeri a rum kategóriáját. Az sem kizárt, hogy ez az egyetlen rum márka, amit ismer. Nézzük meg jobban, hogyan tudott egy történetileg fontos és marketingben erős brand a rumfejektől viszonylag messzire távolodni, mégis meghatározó alakja maradni az rumiparnak.

A Bacardi története változatos: megmutatja a kubai rum felfutását, fénykorát és 20. századi lecsúszását is. Betekintést ad háborús intézkedésekbe, az Egyesült Államok kül- és belpolitikájába, valamint a modern, nagyvállalati jogviták mocsarába is elmerülhetünk igény szerint. A Bacardi család történetéről több könyv is készült, így csak egy rövid kivonatra vállalkozom itt a blogon. 

Don Facundo Bacardi Masso az 1830-as években került Kubába spanyol emigránsként. A cukoripar éppen felfutóban volt, azonban a korábbi hosszú lepárlási tilalom (1714-1796) miatt nem volt szakértelem rum lepárláshoz a spanyol gyarmatokon. Facundo és üzlettársa, José Léon Boutellier 1862-ben vásárolták meg első lepárlójukat. Ez az általánosan elfogadott alapítási ideje a márkának. Későbbi sikerének megértéséhez több tényezőt is figyelembe kell venni.

A Bacardi az első lepárlók között volt, aki márkát kezdett építeni. A 19. század vége felé kereskedők és blendelők saját márkaneveik alatt értékesítették a lepárlóktól vásárolt bulk rumot. A Bacardi korát megelőzve saját név alatt értékesített. Segített a könnyen megjegyezhető logó is: a denevért a lepárló egyik érlelő raktárában fészkelő gyümölcsdenevérek ihlették. A nagyrészt írástudatlan fogyasztók így könnyen el tudták mondani bárhol, hogy a denevéres rumból kérnek. Mára a marketing sajnos nem a párlatot önmagában értékelők felé tolja a márkát. A végtelen sok színes, ízes és szagos Bacardi kiadás a bárok és bulik világát célozza. A kialakult image nem kifinomult párlatot sugall és noha hatalmas eladásokat generál, a rumfejeket nem nagyon hozzák lázba még a márka felső polcos palackozásai sem.

A Bacardi rumok könnyedsége és hatalmas sikere a 20. században átalakult és a könnyű ízek és párlatok felé mozduló közízlés mellett a pontos és tudományos készítési eljárásban rejlik. Az első között vezették be az oszlopos lepárlást, amit a mai napig alkalmaznak. Érdekesség, hogy ennek ellenére a 20. század elejéig használták pot still-jüket. A Bacardi a mai napig kincsként őrzi (szó szerint lakat alatt) a saját élesztő törzsét, amit rumjaihoz használ. A kezdetek óta alkalmazzák az aktív szenes szűrést, ami ma már ott tart, hogy az egyes kiadásaikhoz még a szénnek is egyedi receptje van.

A Bacardi 20. század elején kezdett igazi nemzetközi terjeszkedésbe. Lepárlóik és palackozóik nyíltak szerte a világban. A két világháború után jöttek a nagy növekedési hullámok, amikor a hadiiparra átállt lepárlók párlatait kellett pótolni, főleg az Egyesült Államokban. A külföldi nyitást Kuba függetlenségi törekvései is kikényszerítették. Noha a Bacardi család mindig is a kubai függetlenség támogatója volt, Castro hatalomra kerülése után államosította lepárlóikat és azok berendezéseit. A család nagy része átverve és kisemmizve külföldre kényszerült. Szerencsére már évekkel korábban elkezdték a tudás és a munkafolyamatok kimentését az országból, így nem törték meg őket teljesen a kubai események.

Ma a Bacardi a világon a legnagyobb családi kézben lévő szeszipari vállalat. Puerto Ricóban, Mexikóban és Indiában van lepárlójuk, valamint több palackozóüzemmel bírnak világszerte. Kész rumjaik tankhajókkal mozognak ezek között. A hagyományokat természetesen továbbra is tisztelik. Rumjaik melasz alapúak, oszlopos lepárlással készülnek és aktív szenes szűrésen esnek át. A lepárló berendezésekből kétféle párlat vagy marque folyik ki. Az aguardiente nehezebb, 72-76% körüli ABV-vel bír, míg redestilado könnyebb, 96% körüli alkohotartalmú marque. Ezeket szűrik, érlelik és blendelik minden Bacardi palackozáshoz. A cég méretének és kimenetének szemléltetésére néhány számot megosztanék veled. A lepárlókon közel kétmillió liter cefre folyik át naponta. 2020-ban nagyjából 18 millió 9 literes kartonnal adtak el Bacardi rumot. A Karib-térség legnagyobb rum márkája így. Érlelő raktáraikban közel ötszázezer hordóban pihen rum. 

A Bacardi Añejo Cuatro ennek a szeszipari óriásnak régi hagyományokkal átszőtt palackozása. Melasz alapú, oszlopos lepárlású marque-ok blendje. 4 évett pihent hordóban és nem túl impozáns 40% alkoholtartalommal került a palackba. A palack és a címke tetszetős, bár nem túl elegáns: trópusi hangulatot sugall. 

Bacardi Añejo Cuatro © Rumnagykövet (Várszegi Sándor)
Bacardi Añejo Cuatro © Rumnagykövet (Várszegi Sándor)

Pohárba töltve a színe halovány, aranyba hajló szalmaszín. Nagyon híg, a pohár falán a vízhez hasonlóan (nem) ragad meg. 

Az illata nagyon visszafogott és letisztult. A rövid érlelés miatt érezni szeszességet: az alkohol nem integrálódott tökéletesen. A spanyol stílusú rumokra jellemző könnyedség a Bacardi Añejo Cuatronál is egyértelműen érezhető. Nincsenek furcsa, zavaró vagy akármilyen mellékes aromák. A végtelenül letisztult párlat nyomait érezni a domináns hordós illatok mögött. A kezdeti szeszesség után érzek kókuszt, melaszos keserédességet és friss, trópusi gyümölcsöt. Ezeket hamar felül ütik a hordós aromák. Vanília, karamell, enyhe fahéj, tölgyfa és nádcukor. A párlat aromavilágát erősen vezeti a hordó. Elegáns, letisztult, de nem túl izgalmas. Ez a fajta tisztaság nem ígér túl sokat kóstolás előtt.

Már első kortyra is hihetetlenül könnyű a Bacardi Añejo Cuatro. Mézesen édes, karamellás, enyhén gyümölcsös. Egyáltalán nem éget, alig érezni az alkoholt benne. Az illatához képest kimondottan lapos a párlat. A hordó ízei tartják életben. Az illata után ez a letisztultság következő szintje. A szűrések és hígítás után nagyon kevés egyénisége maradt a rumnak, ami nekem már nem meggyőző. Átérzem azonban a kezdők örömét, hiszen semmilyen nehézséget nem állít a rum élvezete elé ez a kiadás. Végigmegy a klasszikus hordós aromákon, illatában pedig a párlatból is többet mutat. 

A lecsengése inkább rejtőzködő, semmint rövid. Érzem a szájpadlásomon, hogy ittam valamit, de nem hagy mély nyomot. Édeskés, enyhe tölgyes és vaníliás szájíz marad utána. 

Nem szeretem a kifejezést használni, de ez összességében egy kellemes rum. Jól iható, könnyen megérthető. Nincs túlbonyolítva, egyszerűen csak tiszta, édes, rumos. Letisztult eleganciájával lelökte a képzeletbeli trónról a Bacardi 8 éves kiadását. Azt még két éve ültettem oda, de egy újrakóstolás után ki kellett ábrándulnom belőle. Furcsán fűszeres, édes-szirupos és likőr jellegű volt. Egészen másra emlékeztem. A 4 éves kiadás letisztultabb, visszafogottabb és sokkal többet mutat meg a rumból, illetve a tiszta rum ízeiből. Koktélokban szeretem használni, de fel- vagy levezetőnek is jól elmegy, ha barátok jönnek látogatóba. Ár-érték arányban így elég jó.

Haladó kóstolóra már nem vinném, ahhoz kevés. Ismerkedni a rum ízeivel nagyon jó, de sem a készítési eljárás, sem maga a spanyol stílus, sem pedig a Bacardi mai mentalitása nem izgatja a tapasztalt rumfejeket. Olyan kicsit, mint Maradona lehetett néhány éve: nem mutogatjuk, mert kellemetlenül viselkedik, de múltbeli eredményei miatt megkerülhetetlen a szakmában.

Értékelés: 100/65

Vélemény, hozzászólás?